Újraindult a szakedző-képzés a Testnevelési Egyetemen. Még a TF-en tanulmányokat kezdők közül csaknem nyolcvanan szereztek érmet versenyzőként vagy edzőként olimpián, világbajnokságon, Európa-bajnokságon, világkupán és váltak a magyar sport meghatározó szereplőivé. „A következő két-három évben kiemelt fontosságú lesz az együttműködés a sportági szakszövetségekkel” - mondja Sterbenz Tamás, általános rektor-helyettes.
Több, mint tíz év után indult újra az edzőképzés a Testnevelési Egyetemen. Mennyire elégedettek az eddig elvégzett munkával?
Az első visszajelzések jók, a szövetségektől és az edzőktől egyaránt. Ugyanakkor nap, mint nap szembesülünk olyan kérdésekkel, amelyekre még meg kell találnunk a választ. Minthogy az elmúlt tizenkét évben nem volt szakedző-képzés, szükségszerű a szakirodalmak megújítása és a legjobb szakemberek gyakorlati bevonása. Az edzőjelöltek jogosan teszik fel a kérdést: „kitől fognak tanulni?” Kellenek azok a szakemberek, akik nemzetközi tapasztalattal vannak felvértezve, és megfelelnek az akadémiai szféra követelményeinek is.
Hány diákot érint a most újrainduló edzőképzés?
Közel háromszázat. A legnépszerűbb a levelező BA edző képzés 203 aktív hallgatóval, a nappali BA edző képzés 39, a levelező tagozatos MSc szakedző képzés pedig 34 aktív hallgatóval indult. Hamarosan egyeztetünk a sportági szakszövetségekkel, hogy jövőre mely sportágak kívánják ismét elindítani saját szakedző-képzésüket, egyszersmind szeretnénk minden sportágat felkészíteni arra, hogy hamarosan MSc-t indítson, mert éppen az a képzés alapozza meg a sportági értelmiséget. Ahhoz, hogy valaki értse a szakmáját és elhivatott legyen, ahhoz legalább alapképzés szükséges. Ahhoz pedig, hogy ezt tovább tudja adni a hallgatóknak, vagy, hogy szövetségi szakmai vezető legyen, ahhoz kellenek a mesterszintű ismeretek.
Mennyire segíti majd az oktatást, hogy a következő években gyökeresen átalakul az infrastruktúra a Testnevelési Egyetemen?
A vonzerőt mindenképpen növeli, nemzetközi viszonylatban is. A következő két-három évben kiemelt fontosságú lesz az együttműködés a sportági szakszövetségekkel, hiszen az ő oldalukról nagyon komoly igény van a szakedző-képzésre. Ahhoz, hogy ezt tényleg el tudjuk indítani a sportlétesítményekben, nagy segítségre van szükségünk. Az elméleti képzésünk szakmailag rendben van, de az edzőket nem lehet csak tanteremben képezni.
Meghatározható a tipikusan a Testnevelési Egyetemre jelentkező diákok halmaza?
Most azt láttam, hogy az adott sportág krémje, akik úgy gondolják, hogy edzői pályájuk elején vagy közepén járnak, ők ezt a szakedzői képzést tartják legfőbb támaszuknak.
Nemzetközi megvilágításban mennyire van szüksége a Testnevelési Egyetemnek fejlődésre, kapcsolatok felvételére, megújítására?
Az egyik legfontosabb vívmányunk az önállóság. Az érdeklődésüket korábban elveszítő partnerekkel már egyenrangú félként tudunk tárgyalni. Meg kell találnunk azt a profilt, amelyet a világ sportjában mi tudunk a legjobban kutatni, a gyakorlatban pedig bemutatni.
A Testnevelési Egyetem jövőképét valahogy úgy kell elképzelni, hogy magyar és külföldi diákok egy megújuló, újjáépülő egyetemen tanulnak?
Mire kész lesz a kampusz, a legeredményesebb magyar sportágakban nagy létszámban kell vendégül látnunk azokat a hallgatókat, akik kifejezetten azért jönnek, mert a magyar Testnevelési Egyetemen szeretnének diplomát szerezni.
- Hírek
- Büszkeségeink
- Hallgatói hírek
- Tudományos hírek
- TDK hírek
- Pályázati hírek
- TFSE hírek
- Archívum
- Eseménynaptár
Archívum
-
2024.
-
2023.
-
2022.
-
2021.
-
2020.
-
2019.
-
2018.
-
2017.
-
2016.
-
2015.
-
2014.
-
2013.
-
2012.
-
2011.
-
2010.
-
2009.
-
2008.
-
2007.
-
2006.
-
2005.
-
2004.
-
2003.
-
2002.
-
2001.