Egy csodálatos hivatáshoz vezető út állomásai
2020. június 3.Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

Kiből lesz jó tanár? Mi szükséges ahhoz, hogy az legyen? Hiszen annyi nem elég, hogy szeretnénk tanárok lenni, azt akarni kell, szenvedéllyel és persze megfelelő felkészültséggel, a folyamatos tanulás iránt érzett vággyal. Ebből a szempontból is fontos szerepet tölt be a Testnevelési Egyetem Tanárképző Intézetének Pedagógia és Módszertani Tanszéke, amelyre már az úgynevezett első szűrő beiktatásával is jelentős feladat hárul.

Egy csodálatos hivatáshoz vezető út állomásai (Csepela Yvette)

Hogy pontosan miről van szó, arról Budainé dr. Csepela Yvette intézetigazgató-helyettessel, a tanszék egyetemi docensével beszélgettünk.

„Noha egyetemünkön tizenegy félév áll rendelkezésre a megfelelő tudás, tapasztalat elsajátítására és megszerzésére a testnevelő tanárrá váláshoz, mi már az első szűrőnél fontos szerepet látunk el kollégáimmal – mondta megkeresésünkre az intézetigazgató-helyettes asszony. – A felvételi része egy úgynevezett pályaalkalmassági vizsga, amelyet mi kontrollálunk, és célunk, hogy a tanárképzésre jelentkező hallgatókat „megszűrjük”. Ennek lényege, hogy megállapítsuk: a jelentkezőnek van-e pedagógiai affinitása, tud-e bánni majd a gyerekekkel, érződik-e rajta, hogy valóban szeretne-e szívvel-lélekkel ezzel a szakmával foglalkozni.”

A hat félévből álló közös képzési szakasz végén a hallgatók válaszút elé kerülnek, ekkor kell eldönteniük, hogy általános vagy középiskolai testnevelő tanárként szeretnének-e elhelyezkedni a jövőben, illetve mit javasol nekik a Testnevelési Egyetem. A TE – mint a lehető legmagasabb szintű képzést garantáló intézmény – kizárólag a középiskolai „vonal” erősítését tűzte zászlajára.

És ekkor, tehát a hatodik félév végén következik az újabb nagy lépés az osztatlan tanárképzésben.

„Ettől kezdve a hallgatók különféle gyakorlatokon vesznek részt egyes köznevelési intézményekben, elsősorban a Testnevelési Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumában – folytatta a Pedagógia és Módszertani Tanszék docense. – A Pedagógiai-pszichológiai modul első gyakorlata a hetedik szemeszterben teljesítendő Pedagógia gyakorlat. Ennek során nem testnevelés órákon hospitálnak hallgatóink, hanem 1-12. osztályig humán és reál órákat látogatnak, egy speciális szempontsort kapnak, hogy mire figyeljenek az oktatás idején, egyebek mellett arra, hogy az adott tanár hogyan bánik a gyerekekkel, milyen módszertani, pedagógiai repertoárral rendelkezik, hogyan tudja az adott óra célját megvalósítani a rendelkezésre álló lehetőségek és feltételek között.”

A nyolcadik és a kilencedik szemeszterben következhet a Tanítási gyakorlat I.-II., ekkor már a testnevelésre fókuszálva órákon vesznek részt a tanítványaink, hospitálnak, a mentortanárok rájuk bízzák az óra bevezető, fő vagy befejező részének megtervezését, levezetését, majd pedig egy-egy teljes óra megtartására kapnak lehetőséget.

„A nyolcadik szemeszter után kötelező az osztatlan tanárképzésben résztvevőknek az úgynevezett Közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítése – hívta fel a figyelmet a képzés másik fontos összetevőjére a Tanárképző Intézet docense. – Negyven órát kell díjazás nélkül teljesíteni nonprofit vagy civil szervezetnél, vagy például részt lehet venni táboroztatásokban, sporttal kapcsolatos tevékenységekben. Ez a gyakorlat is azt a célt szolgálja, hogy minél nagyobb rutinra, tapasztalatra tegyenek szert a tanárjelöltek. A tizedik szemeszterben teljesítendő Összefüggő iskolai gyakorlaton a hallgatóink már teljes értékű pedagógusként, kistanárként vesznek részt fél éven keresztül a gyakorlóhelyként kijelölt iskolában, a tantestület munkájában, mi több, ezen a ponton már megállapodhat az adott intézménnyel, gyakornoki szerződést aláírva testnevelőként vagy a következő félév után gyógytestnevelőként. A diploma megszerzése után pedig sor kerül az újabb fontos döntés meghozatalára, jelesül arra, hogy testnevelő-gyógytestnevelő-egészségfejlesztő szakos tanárként merre induljunk el tovább.”

Legyen bármi is a hallgató választása, bizonyosan csodálatos pályára lép.

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!