Testnevelés és gyógytestnevelés tanár szakpár (10 félév)
- Testnevelés-elmélet és módszertan I., II., III., IV.
- Alapvető mozgáskészségek oktatásának módszertana
- Oktatási stratégiák a testnevelésben - kollaborációs tér
- Mérés és értékelés szakszeminárium
- Gyógypedagógia és adaptált fizikai aktivitás
- Pedagógiai tervezés szakszeminárium
- Fittségoktatás, fittségi programtervezés
- Digitális technológia és kutatás a testnevelésben
- Tehetségfejlesztés és diáksport
Rövid ciklusú tanárképzések
- Alapvető mozgáskészségek szakpedagógiája
- Testnevelés-elmélet és módszertan
- Pedagógiai tervezés szakszeminárium
- Innováció és kutatás a testnevelésben és diáksportban
- Mérés és értékelés szakszeminárium
- Fittségoktatás, fittségi programtervezés
- Adaptivitás és differenciálás a testnevelésben
- Oktatási stratégiák a testnevelésben
- Adaptált testnevelés és fizikai aktivitás
- Adaptált fittségmérés és értékelés
A TESTNEVELÉS-ELMÉLETI ÉS OKTATÁSMÓDSZERTANI TANSZÉK fő feladata a testnevelés és sport szakpedagógiai, szakdidaktikai területéhez kapcsolódó tudományos, oktatásmódszertani és gyakorlati ismeretrendszer kutatása és oktatása. A tanszék elsődleges feladata, hogy a legújabb tudományos evidenciákon alapuló, modern pedagógiai és oktatásmódszertani tudás birtokába juttassa a hallgatókat. További feladata, hogy folyamatosan kutassa, összegezze és publikálja azokat az ismereteket, amelyek hozzájárulnak a minőségi testnevelés- és sportoktatás, továbbá a sportpedagógia hatékonyabb és eredményesebb megvalósításához akár az iskolák, akár a sportklubok színterein.
Egyik kiemelt tantárgyunk a „Testneveléselmélet- és módszertan”, amely oktatása az 1950-es évektől az 1990-es évekig önálló tanszéki hatáskörben zajlott. Tanszékvezetők voltak ebben az időszakban Czirják József, dr. Báthori Béla és dr. Arday László. A kilencvenes évek elején összevonták a testnevelés-elméleti és neveléstudományi tanszéket, amely az elmúlt közel 30 évben integráltan működött. A terület gondozásában évtizedekig töltött be vezető szerepet Dr. Makszin Imre.
A megújuló testnevelő tanárképzés iskolai gyakorlatának szakmai elvárásai és a tanítási gyakorlatok minőségfejlesztése ugyancsak a tanszék hatáskörébe tartozik.
Az ismét önállóvá vált tanszék 2022. augusztus 01-től dr. habil. Csányi Tamás vezetésével látja el feladatait az egyetemen.
Dr. habil. Csányi Tamás
- Nemlineáris pedagógia, elmélet és módszertan
- Az alapvető mozgáskészségek fejlesztési programja
- Mozgásoktatási modellek alkalmazása a testnevelésben és sportban
- Összehasonlító tantervelméleti kutatás hazai és nemzetközi példák alapján
- A testnevelésórák, sportedzések időmérleg elemzése a megvalósult interakciók tükrében
- Digitális lehetőségek a testnevelés oktatásában
- Értékelési módszerek, szokások a testnevelésben
- Motivációs klíma a testnevelésben és sportban
- Autonómiatámogatás és differenciálás a testnevelésben és sportban
- A fizikai aktivitás és fizikai fittség mérése és értékelése
- A mozgásterápiák és mozgásfejlesztés tudományos alapjai
- Neuromítoszok az oktatásban és sportban
Csordás-Makszin Ágnes
- Átfogó elemzés a (minőségi) testnevelésről, nemzetközi vizsgálat alapján - Elsősorban európai testnevelési rendszerek, tantervek bemutatása.
- Európai tantervek elemzése és összehasonlítása megadott szempontok szerint. Interneten elérhető testnevelési tantervek összehasonlítása.
- A minőségi testnevelés mutatóinak alakulása az EU-ban. Egy választott európai országban a testnevelés bemutatása, fókuszálva a minőségi testnevelés mutatóira.
- A posztmodern társadalom és a testnevelés viszonyrendszere Magyarországon - A családi háttér és a testnevelés szeretete közötti kapcsolat vizsgálata (A testnevelésben megtanult értékek fontossága a különböző társadalmi osztályokban)
- Értékszemlélet a kerettantervekben - A sportiskolai és a nem sportiskolai kerettantervek célkitűzéseinek összehasonlítása
- Motoros tesztek - A NETFIT mérések által kapott eredmények alapján meghatározott korcsoportok összehasonlítása.
- Egyedi, hallgatói kérés, ötlet alapján egy téma kidolgozása. Fontos, hogy a téma az iskolai testneveléshez kapcsolódjon.
Dr. Berki Tamás
- A fizikai aktivitás, sport szerepe a tanulmányi teljesítményben és tanulási motivációban
- A testnevelés szerepe az iskolai énképben
- A pedagógus-diák kapcsolata a közoktatásban
- Testnevelés szerepe az egészséges életmódra való nevelésben
- A sportmotiváció megjelenése a testnevelésben és sportedzésben
Boronyai Zoltán
- Személyiségfejlesztési dimenziók a testnevelés és sportoktatásban
- A kosárlabdázás oktatásmódszertani kérdései utánpótláskorban és az iskola keretei között
- Inváziós sportjátékok alapvető taktikai összetevőinek módszertana és feldolgozása az iskolai testnevelés oktatásában
Szántó Szilárd
- Pedagógiai tervezés és értékelés kérdései, különös tekintettel a fejlesztő értékelésre
- Gamifikáció a tanulásértékelésben
- Oktatási programok fejlesztése a testnevelésben
- A fittségoktatás pedagógiai folyamata
- Digitális szemléltetés a testnevelésben
Óraadó oktatók
- Mezei Katalin, Honti László – Bridzs választható tantárgy
- Tölgyesi Renátó – Go választható tantárgy
- Horváth József – Sakk – Sportági elmélet és gyakorlat órák
Tantárgyak
- Szellemi sportrekreáció
- Választható tárgyak:
- Szellemi sportok és képességfejlesztés I., II.
- Bridzs
- Go
A Testnevelési Egyetemen 2020-ban a Sportági Intézeten belül létrejött a Szellemi Sportok Kutató Központ, mely tanszéki szintű szervezetként működik. Ezzel tudományos szinten is elismerést nyert, hogy a szellemi sportok (jelen esetben elsősorban a sakk, bridzs, go) hatalmas értéket képviselnek.
A Kutató Központ tevékenységei közé tartozik elsősorban a különböző szellemi sportok képesség- és személyiségfejlesztési hatásainak vizsgálata. Emellett másik kiemelkedő tevékenysége az edzőképzés megújítása. Több pedagógusbarát, különböző időtartamú és mélységű lehetőség meghonosítása a képzésben, valamint a létszám növelése is fontos cél. Ezen új kutatások, kezdeményezések hiánypótló jellegűek. Mivel az érdeklődést a Kutató Központ munkája iránt már a kezdetekkor érzékeltük, nagy figyelmet fordítunk a PR, illetve marketing tevékenységekre, valamint konferenciákon, publikációk által történő tájékoztatásra is.
Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a szellemi sportok fontosságára!