Egyetem

A tanszék rövid bemutatása

A TESTNEVELÉS-ELMÉLETI ÉS OKTATÁSMÓDSZERTANI TANSZÉK fő feladata a testnevelés és sport szakpedagógiai, szakdidaktikai területéhez kapcsolódó tudományos, oktatásmódszertani és gyakorlati ismeretrendszer kutatása és oktatása. A tanszék elsődleges feladata, hogy a legújabb tudományos evidenciákon alapuló, modern pedagógiai és oktatásmódszertani tudás birtokába juttassa a hallgatókat. További feladata, hogy folyamatosan kutassa, összegezze és publikálja azokat az ismereteket, amelyek hozzájárulnak a minőségi testnevelés- és sportoktatás, továbbá a sportpedagógia hatékonyabb és eredményesebb megvalósításához akár az iskolák, akár a sportklubok színterein.

Egyik kiemelt tantárgyunk a „Testneveléselmélet- és módszertan”, amely oktatása az 1950-es évektől az 1990-es évekig önálló tanszéki hatáskörben zajlott. Tanszékvezetők voltak ebben az időszakban Czirják József, dr. Báthori Béla és dr. Arday László. A kilencvenes évek elején összevonták a testnevelés-elméleti és neveléstudományi tanszéket, amely az elmúlt közel 30 évben integráltan működött. A terület gondozásában évtizedekig töltött be vezető szerepet Dr. Makszin Imre.  

A megújuló testnevelő tanárképzés iskolai gyakorlatának szakmai elvárásai és a tanítási gyakorlatok minőségfejlesztése ugyancsak a tanszék hatáskörébe tartozik.

Az ismét önállóvá vált tanszék 2022. augusztus 01-től dr. habil. Csányi Tamás vezetésével látja el feladatait az egyetemen.

Diplomamunka (szakdolgozat) és TDK témák

Dr. habil. Csányi Tamás

  • Nemlineáris pedagógia, elmélet és módszertan
  • Az alapvető mozgáskészségek fejlesztési programja
  • Mozgásoktatási modellek alkalmazása a testnevelésben és sportban
  • Összehasonlító tantervelméleti kutatás hazai és nemzetközi példák alapján
  • A testnevelésórák, sportedzések időmérleg elemzése a megvalósult interakciók tükrében
  • Digitális lehetőségek a testnevelés oktatásában
  • Értékelési módszerek, szokások a testnevelésben
  • Motivációs klíma a testnevelésben és sportban
  • Autonómiatámogatás és differenciálás a testnevelésben és sportban
  • A fizikai aktivitás és fizikai fittség mérése és értékelése
  • A mozgásterápiák és mozgásfejlesztés tudományos alapjai
  • Neuromítoszok az oktatásban és sportban

Csordás-Makszin Ágnes

  • Átfogó elemzés a (minőségi) testnevelésről, nemzetközi vizsgálat alapján - Elsősorban európai testnevelési rendszerek, tantervek bemutatása.
  • Európai tantervek elemzése és összehasonlítása megadott szempontok szerint. Interneten elérhető testnevelési tantervek összehasonlítása.
  • A minőségi testnevelés mutatóinak alakulása az EU-ban. Egy választott európai országban a testnevelés bemutatása, fókuszálva a minőségi testnevelés mutatóira.
  • A posztmodern társadalom és a testnevelés viszonyrendszere Magyarországon - A családi háttér és a testnevelés szeretete közötti kapcsolat vizsgálata (A testnevelésben megtanult értékek fontossága a különböző társadalmi osztályokban)
  • Értékszemlélet a kerettantervekben - A sportiskolai és a nem sportiskolai kerettantervek célkitűzéseinek összehasonlítása
  • Motoros tesztek - A NETFIT mérések által kapott eredmények alapján meghatározott korcsoportok összehasonlítása.
  • Egyedi, hallgatói kérés, ötlet alapján egy téma kidolgozása. Fontos, hogy a téma az iskolai testneveléshez kapcsolódjon.

Dr. Berki Tamás

  • A fizikai aktivitás, sport szerepe a tanulmányi teljesítményben és tanulási motivációban
  • A testnevelés szerepe az iskolai énképben
  • A pedagógus-diák kapcsolata a közoktatásban
  • Testnevelés szerepe az egészséges életmódra való nevelésben
  • A sportmotiváció megjelenése a testnevelésben és sportedzésben

Boronyai Zoltán

  • Személyiségfejlesztési dimenziók a testnevelés és sportoktatásban
  • A kosárlabdázás oktatásmódszertani kérdései utánpótláskorban és az iskola keretei között
  • Inváziós sportjátékok alapvető taktikai összetevőinek módszertana és feldolgozása az iskolai testnevelés oktatásában

Szántó Szilárd

  • Pedagógiai tervezés és értékelés kérdései, különös tekintettel a fejlesztő értékelésre
  • Gamifikáció a tanulásértékelésben
  • Oktatási programok fejlesztése a testnevelésben
  • A fittségoktatás pedagógiai folyamata
  • Digitális szemléltetés a testnevelésben

Oktatók és tantárgyak

Óraadó oktatók

  • Mezei Katalin, Honti László – Bridzs választható tantárgy
  • Tölgyesi Renátó – Go választható tantárgy
  • Horváth József – Sakk – Sportági elmélet és gyakorlat órák

Tantárgyak

  • Szellemi sportrekreáció
  • Választható tárgyak:
  • Szellemi sportok és képességfejlesztés I., II.
  • Bridzs
  • Go

A központ története

A Testnevelési Egyetemen 2020-ban a Sportági Intézeten belül létrejött a Szellemi Sportok Kutató Központ, mely tanszéki szintű szervezetként működik. Ezzel tudományos szinten is elismerést nyert, hogy a szellemi sportok (jelen esetben elsősorban a sakk, bridzs, go) hatalmas értéket képviselnek.

A Kutató Központ tevékenységei közé tartozik elsősorban a különböző szellemi sportok képesség- és személyiségfejlesztési hatásainak vizsgálata. Emellett másik kiemelkedő tevékenysége az edzőképzés megújítása. Több pedagógusbarát, különböző időtartamú és mélységű lehetőség meghonosítása a képzésben, valamint a létszám növelése is fontos cél. Ezen új kutatások, kezdeményezések hiánypótló jellegűek. Mivel az érdeklődést a Kutató Központ munkája iránt már a kezdetekkor érzékeltük, nagy figyelmet fordítunk a PR, illetve marketing tevékenységekre, valamint konferenciákon, publikációk által történő tájékoztatásra is.

Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a szellemi sportok fontosságára!

2025. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!