Sportkultúra és sportcsalád: preventív gyermek, ifjúság- és szakembervédelem a sportban. Az áldozattá válás társadalmi, szervezeti és egyéni rizikófaktorai Magyarországon.

Kedvezményezett neve: Testnevelési Egyetem
Projekt azonosító: TKP2021-NKTA-55
Projekt kezdete: 2022. január 1.
Projekt befejezése: 2025. december 31.
Támogatás összege: 182 620 000 Ft
Projekt rövid leírása és célja:
A fizikai és pszichés egészség, az aktív szabadidő-eltöltés felértékelődésével különösen fontossá vált a családok számára, hogy gyermekeik rendszeres és szervezett keretek között sportolhassanak. A szülők joggal bízhatnak abban, hogy ennek során biztonságos és kulturált sportkörnyezetben, felelősségteljesen gondolkodó és viselkedő szakemberek felügyelete alatt állnak.
A versenyszerűen sportoló tehetséges fiatalok sportiskolai, sportegyesületi és sportakadémiai szociális környezete egy sportcsaláddá formálódik, amelyben az edzők/sportszakemberek mintegy második szülőként is funkcionálnak. Fokozottan igaz lehet ez az akadémiai rendszerben sportoló és tanuló gyerekek, valamint az egyszülős családokban élő fiatalok számára, akik esetében, mintegy szülőpótlóként, különösen felértékelődhet az edző/sportszakember szerepvállalása. Amennyiben a médiában időről-időre megjelenő, az utánpótlás-sportban feltárt edzői/sportszakember általi bántalmazásokról, visszaélésekről szóló hírek következtében csökken a sportcsalád iránti bizalom, ez a gyermekek sportból történő lemorzsolódásához, illetve az utánpótlás bázisának szűküléséhez vezethet. Ugyanakkor előfordulhat, hogy az ilyen jellegű vádak alaptalanok, mégis erkölcsileg és egzisztenciálisan tönkretehetik, meghurcolhatják az érintett sportszakembert, kihatva annak magán/családi életére is.
Magyarországon is felmerült ez a problémakör, de sem rendszerszintű válasz, sem pedig rendszerszintű beavatkozási stratégia nem született korábban e vonatkozásban. Ellentétben a külföldi gyakorlattal, hazánkban a témát nem emelték önálló szakpolitikai szintre. A kutatócsoport tagjai eddigi hazai és nemzetközi tevékenységeik során (gender studies, fair play, esélyegyenlőség, drop-out, The VOICE-project, áldozatsegítés, mediáció stb.) több ízben beleütköztek ebbe a jelenségbe, amely tudományos szinten továbbra is feltáratlan maradt. A nemzetközi sportélet felől és a hazai gyermekjogok védelmének területét érintő előrelépés miatt egyre sürgetőbben merül fel az igény egy olyan kutatásra, amely multidiszciplináris szemléletben tárja fel az áldozattá válás összetett problematikáját.
Kutatásunk három célterülete:
- A nemzetközi szabályozások, jó gyakorlatok összegyűjtése: jogi, etikai, sportági területekről szakszövetségi, egyesületi színterekről.
- Hazai sportolók, szakemberek ismerethorizontjának feltérképezése.
- Prevenciós és oktatási anyagok készítése különböző célcsoportoknak (gyermek, szülő, sportszakember, sportszervezet).
Magyarországon a sport állami szabályozása jogágakon átívelő, „keresztülfekvő”, esetünkben pedig egyúttal csatlakozik a viktimológia területéhez is. A témakör azonban nóvumként nem nélkülözheti a szociológia, a pszichológia, a pedagógia, az etika szemléletrendszerét, így alkalmazott módon kapcsolódik a társjogági és a rendeleti szintű szabályozáshoz, valamint a szervezeti kultúra részeként a sportszervezetek etikai kódexeihez is.
A kutatás alapkérdései
Magyarországon egyre erősebb a társadalmi elvárás a sport felé annak biztonságos működése és a gyermekjogok érvényesülése vonatkozásában.
Feltételezésünk szerint nem kielégítő a jogismeret, jogtudatosság és ez által a felelősségtudat szintje a szakemberek körében. Így a gyermek mindenekfelett álló érdeke, mint prioritás esetenként sérül. Mindez kihathat a magyar sport megítélésére és eredményességére.
A kutatás a következő kutatási kérdések mentén szerveződik:
- Milyen széles ismerethorizonttal rendelkeznek a sportszakemberek az áldozattá válás, az áldozatsegítés, áldozatvédelem területén?
- Milyen dimenziói vannak az edző-sportoló bizalmi kapcsolatnak szociológiai, jogi, pedagógiai, pszichológiai, etikai szempontból?
- Milyen elemek adaptálhatók a nemzetközi szakirodalomból a hazai prevencióra irányuló stratégiák kidolgozásánál?
- Miért késve, limitálva és csupán töredékesen tudnak teret nyerni és érvényesülni a nemzetközi kezdeményezések és iránymutatások a magyar sportélet szervezeteiben?
- Milyen szintjei vannak az implementációnak a nemzetközi dokumentumokban?
- Milyen társadalmi, szervezeti és egyéni rizikófaktorok azonosíthatók a potenciális áldozattá válás vonatkozásában a sport területén Magyarországon?
A kutatás jelentősége
Az eddigi magyar kutatások kis mintával dolgoztak, nem törekedtek a reprezentativitásra. Ez alól kivételt képez az UNICEF Magyar Bizottságának kérdőíves vizsgálata (2014), amely azonban csak a sportoló szemszögéből elemezte az általunk vizsgált kérdéskör szegmensét.
A korábbi gyakorlatot többek között az jellemezte, hogy a nemzetközi kérdőívek használatánál és kiértékelésénél nem vették figyelembe a kultúraközi különbségeket, ezt a hiányosságot mindenképpen orvosolni szándékozzuk.
Alkalmazott módszereink primer és szekunder típusúak: kérdőív, mélyinterjú, fókuszcsoportos interjú, dokumentum- és jogszabályelemzés. A tervezett kutatás minden adatfelvétele anonim.
A projektnek a korábbi esetek összegyűjtése nem célja, az esetlegesen felszínre törő traumatizált történések és azok szereplőinek nyilvánosságra hozatalára nem kerül sor.
A kutatás során, amennyiben a bántalmazott/sértett, vagy a kialakult helyzet azt igényli, megfelelő segítő szervezetekhez irányítjuk az érintett felet.
Kutatásunk gyakorlati hozadéka tehát többrétű: megtörténik a sportolók, sportszakemberek bántalmazással kapcsolatos ismerethorizontjának feltárása; az áldozattá válás rizikófaktorainak azonosítása (mikro és mezoszinten); a sportszervezetek etikai kódexeinek, szervezeti kultúrájának, pedagógiai programjának és bántalmazási esetekkel kapcsolatos eljárásrendjének kialakítása vagy a már meglévők aktualizálása.
Kizárólag jövőbeni preventív rendszerek, tájékoztatási és oktatási csatornák, szakmai tartalmak kialakításával foglalkozik az alapkutatás. A sportszervezetek – kiemelten a sportiskolák, sportakadémiák, utánpótlás-neveléssel foglalkozó egyesületek – részére kizárólag a gyermek és ifjúsági sport biztonságát szolgáló tartalomfejlesztésre kerül sor, a kutatási adatfelvételek ezen dokumentumok összeállítását szolgálják. A sportpolitikai döntéshozók irányába ugyanakkor jogszabály-módosítási javaslattétel is történhet.
A beavatkozási terület feltérképezésével a sportszakemberek képzésébe és továbbképzési rendszerébe gyermekvédelmi szempontokat kívánunk beemelni, a jogalkotó számára normatív javaslattétellel élve, hozzájárulva ezzel a sport állami és önszabályozási környezetének fejlesztéséhez.
A GYISZVÉD Kutatócsoport célkitűzése és kompetenciaköre
A Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetemen 2022 óta működik a Gyermek- Ifjúság- és Szakembervédelem (GYISZVÉD) Kutatócsoport, mely a tudományos munkán felül feladatának tekinti a tájékoztatást, valamint a sportban dolgozó kollégák kompetensé válásának támogatását e témában, és ennek érdekében előadásokat, képzéseket, tréningeket vagy tematikus workshopokat szervez, illetve vesz részt hasonló tematikájú eseményeken. Feladatának tekinti továbbá a safeguarding szemlélet beépítését az egyetem megújuló sportszakember-képzéseibe.
A kutatócsoport segítséget tud nyújtani abban, hogy a gyermek-, ifjúság- és szakembervédelemhez kapcsolódó kérdéses helyzetekben hova lehet fordulni, azonban jogi segítségnyújtást, jogi képviseletet nem lát el.
A kutatócsoport munkájáról bővebb információt ezen az email címen kérhet:
Kutatási jelentés
2022. január 1. - 2023. december 31.
A kutatócsoport tagjai
Dr. habil. Andrea Gál PhD works as an associate professor at the Hungarian University of Sports Science Budapest, where she is the Head of Department of Social Sciences. Her master’s degree is in Physical Education and Sociology. She earned her PhD in educational and sport sciences in 2007, and then she obtained her habilitation in 2018. She teaches sociology, sociology of sport, sociology of organizations and sociology of leisure for bachelor’s and master’s degree programs. Her main research areas include women’s sport and sport and leisure.
Dr. iur. Diána Szekeres PhD is an Associate Professor, the Head of the Department of Sports Law at the Hungarian University of Physical Education and Sports Sciences. She was a lawyer, primarily involved in teaching subjects related to the legal regulation of sport. She is also an adjunct professor at the Department of Business Law, Faculty of Economics and Social Sciences, Budapest University of Technology and Economics from 2016 untill 31.01.2023 . She has experience as a candidate lawyer, as an applied lawyer and as an administrative and judicial lawyer. Her research interests include the legal aspects of judicial services, the enforcement aspects of alternative dispute resolution, the cross-jurisdictional aspects of mediation, and the legal pedagogy of higher education. She is also involved in victim support and legal aid. Her research has also expanded to include aspects of sports law and its cross-cutting, 'cross-disciplinary' nature. She is the editor-in-chief of the journal Sports Law, launched in 2020 by ORAC Publishing Ltd.
Dr. Ilona Bodnár PhD graduated in Sociology from Eötvös Loránd University in 2001; defended her PhD thesis in the sociology of sport in 2012 at the Faculty of Physical Education and Sport Sciences of Semmelweis University. In addition to sports sociology she taught other courses at several universities such as sociology of culture, social policy and child protection. In the course of her teaching and research activities she collaborated with a number of Hungarian NGOs. In 2021, she was awarded the civilian rank of the Hungarian Golden Cross of Merit. She is a member of the Hungarian Society of Sports Science.
Prof. dr. Gyongyi Szabo Foldesi PhD professor emeritus at the TF Department of Social Sciences. Diplomas: high school PE teacher (TF), sociologist (ELTE). Scientific titles, degrees: Master of Arts (ELTE), Candidature Degree in Sociology (AWF, Warsawa), Doctor of PE (TF), Doctor of the Hungarian Academy of Sciences. Foreign language exams: French, English, Russian. She has worked and has carried out research for 50 years at the TF. In the last decades she was guest professor and invited speaker at international conferences in several countries of four continents. She hold leading positions in scientific and sport organizations, as well as editorial boards. Her activity was honoured with many awards out of which the most important are the following: Hepp Ferenc Prize, Silver Javelin Prize, Kemény Ferenc Prize, MEFS Lifetime Achievement Award, TF Excellent PhD Lecturer, Order of Merit of the Hungarian Republic, Officer’s Cross. Her books, chapters in books were published, besides Hungarian, in English, French, Polish, Russian, German and Bulgarian. Presently she is the Head of the Program for Social Sciences at the TF Sport Sciences Doctoral School, member of the Sport Sciences Committee at the Hungarian Accreditation Committee, member of the Locomotor and Sport Sciences Committee at the Hungarian Academy of Sciences and several committees at the TF.
Dr. Szilvia Perényi PhD is an associate professor at the Hungarian University of Sports Sciences, Budapest; she completed her master’s degree as a Fulbright scholar in sports management at Florida State University, finished her PhD at Semmelweis University Faculty of Sports Sciences. Has experience from different levels of sports with governmental, non-governmental and private entities; and frequently serves on LOCs of international sporting events - among others the 1996 Centennial Olympic and Paralympic Games, or the 2017 FINA World Championships. Her research work is connected to sports participation and policy, volunteerism, functions of non-profit organizations in sports, also topics related to event management; often participates in Erasmus+ Sports partnerships in areas such as social inclusion, volunteering, skills and competences or youth and child protection in sports. She is a member of the Hungarian Society for Sports Sciences and Extended Board member of the European Association for the Sociology of Sports.
Dr. Gabriella Dóczi-Vámos PhD is an education specialist and mediator with more than 15 years of teaching experience from primary to higher education. She has taken part in various research projects since 2006 and has delivered presentations, workshops and trainings for teachers and other professionals focusing mainly on dyslexia and foreign language learning, emotional and behavioural disorders and school aggression, violence and bullying. Her PhD research focused on this phenomenon and its relation to school settings, organizational functioning and school culture; she received her Ph.D. degree in 2017. She is the co-founder of “KÖZünk van hozzá?!”, an organisation based on community needs, the goal of which is the suppression and prevention of school violence. Besides community interventions she provides individual counselling for adolescents and adults.
Dr. Zsuzsanna Kalmár PhD, associate professor, Head of the Gymnastics, RG, Dance and Aerobics Department of the Hungarian University of Physical Education and Sports Sciences. In terms of her qualifications, she is a high school physical education teacher, national and international women's gymnastics coach, dance instructor and international women's gymnastics judge. She obtained her PhD degree in 2015 in the field of education and sports sciences. Teaches the sport of women's gymnastics (theory, practice) in teacher training and coaching training for bachelor's and master's students. Her main field of research is the adaptation and testing of gymnasts' performance strategic test variables on national and international selected women artistic gymnastic groups.
Dr. Tamás Dóczi PhD works as an associate professor at the Hungarian University of Sports Science, Budapest, Hungary. He has an MA in Sociology (2006), an MA in British Studies (2005), and a Ph.D in Sport Science (2011). His research areas include sport and globalization, the relationship of sport and national identity, the legacy of sport mega-events, football fandom, sport for development and peace, and social inclusion in and through sport. He has lectured in subjects such as sociology, sociology of sport, sociology of health, research methods, sports and the EU, and sport for development. He is also the co-author of the first Hungarian sport sociology course book, and the member of the Advisory Board of the International Sociology of Sport Association.
Dr. habil. István Soós PhD research professor at the Department of Pedagogy of the Hungarian University of Sports Science. In terms of his qualifications, he is a physical education-geography teacher and pedagogy lecturer (with a specialization in educational sociology). He obtained his PhD degree in 1998 at the Eötvös Loránd University Doctoral School of Education, and in 2011 he was awarded a habilitation doctorate at the University of Pécs. He teaches sports pedagogy, sports and recreation pedagogy to BSc students. His main research area is the investigation of motivational and pedagogical aspects of health-oriented physical activity and inactive/sedentary lifestyles. He leads a doctoral course in English and Hungarian on a similar topic related to his research. He participates in the supervision of three overseas and two home PhD students.
Dr. habil. Ágota Lénárt PhD psychologist, sports psychologist, teacher, sports shooting coach. Associate Professor at the Department of Psychology and Sport Psychology, (Hungarian University of Sport Science). In addition to teaching, she is actively involved in sport coach education, and mental preparation of elite athletes. She works as a sport psychology consultant of Olympic and national teams and athletes. She is the founder and leader of the sport psychology consultant education in Hungary. Her research interests include novel sport psychological preparation methods.
Dr. Judit Farkas PhD. The work experience of Dr. Farkas has spanned a wide range of activities in the field of sport and physical education/activity since her graduation from Hungarian and American universities, where she studied PE, adapted PE, pedagogy and has earned a complementary degree in sports law. Alongside her academic work she has had responsibility in administrative positions and in international project coordination. Judit Farkas is committed to bringing together academic, governmental and professional organizations to implement international and EU sport policy documents in Hungary. She was delegated 3x3 years to the EU Expert Group on Education/Training, HR Development in Sport and raises attention for a comprehensive athlete’s dual career policy as well as safeguarding children and youth in sport.
A Pályázati Felügyelő Bizottság, a Pályázatkezelési Szabályzat hatálya alá tartozó pályázati tevékenységek egyetemi szintű döntési és felügyeleti jogkörrel rendelkező testülete, amelynek feladata a pályázati tevékenység során az összintézményi szakmai és gazdasági érdekek biztosítása.
A Pályázati Felügyelő Bizottság összetétele
Elnök: Dr. habil. Sterbenz Tamás, rektor, egyetemi docens
Szavazati jogú tagok:
- Dr. Genzwein Ferenc, kancellár
- Dr. Lacza Zsombor, tudományos és innovációs rektorhelyettes
- Járdán Áron, pályázati és innovációs igazgató
- Dr. habil. Kádár Judit, nemzetközi kapcsolatok igazgató
Állandó meghívott tagok:
- Dr. Varga Dániel, kancellár-helyettes
- Prof. Dr. Koller Ákos, az Egyetemi Tudományos Tanács elnöke
- Dr. Dávid Roland, a Technológia- és tudástranszfer Központ igazgatója
- Tamás Péter, a Testnevelési Egyetemért Alapítvány kuratóriumi titkára